Voorkom oplichting

Een Engelstalige reactie is meestal niet van een serieuze potentiële koper. De afzender doet een “ongelovig en verdacht” aanbod, vaak te mooi om waar te zijn. Meestal zijn dit oplichters.

Is de afzender een oplichter?

Controleer het bericht op de volgende kenmerken. De afzender:

  • Schrijft gebrekkig Engels en/of woont in het buitenland.
  • Beweert een hoge overheidsfunctionaris, executeur-testamentair, stervende rijkaard of van een loterij te zijn.
  • Vraagt hulp van de ontvanger bij een transactie, dit gaat om miljoenen euro’s of dollars.
  • Belooft de ontvanger rijkelijk te belonen.
  • Maakt gebruikt van moeilijk te achterhalen e-mailadressen: yahoo.com, lycos.com, laposte.com etc.
  • Vraagt om betalingen via Western Union en MoneyGram. Bij Western Union kan anoniem geld opgenomen worden en verkopers die daar gebruik van maken, zijn minder betrouwbaar.
  • Vraagt om paspoort kopieën van het slachtoffer.
  • Vraagt om voorschotten, de kosten voor de douane, de ‘hoofdsom’ en extra onkosten.
  • Belooft een cheque te versturen, die meteen geïnd kan worden. Deze is vals want banken hebben namelijk voor dergelijke internationale transacties 1 à 2 maanden nodig voor de afhandeling.
    Pas op:  je kunt door de autoriteiten medeplichtigheid aan valsheid in geschrifte opgelegd worden als je een valse cheque int.
  • Is bekend bij politie. Deze gegevens kun je  terug vinden op de website van de politie. 

Voldoet de e-mail aan één van deze kenmerken?

Ga niet in op het aanbod. Maar neem direct contact met ons op:

  • Vermeld het e-mailadres van de oplichter.
  • Stuur ons de correspondentie.
  • Doe aangifte en voorkom zo dat meer mensen worden opgelicht.

Op de website van de politie staat ook een aparte pagina over internetoplichting waar je meer kunt lezen over waar je op moet letten en wat je kunt doen bij online oplichting.

Heb je meer vragen? Stel ons een vraag.